Flying Legends, Duxford 2010, 10-11 Juli

Rev.2010-11-14

 

Resan

Fredagen den 9:e Juli mötte vi upp på "Göteborg City Airport".
Dvs Säve, eller gamla F9, för transport med Ryan Air till Stanstedt i England.
Totalt ett tiotal intresserade med stort historiskt flygintresse.

 

På Standstedt hyrde vi två Chevrolet Matiz.
Stora rymliga bilar med 13" hjul och gott om plats för oss välbyggda män.

Intimt och trevligt. Stämningen på topp.
När rutorna vevats ner fick alla plats.

Sen ut på motorvägen till Cambridge där vi skulle bo. Vänstertrafik.
Duxford låg faktiskt på vägen dit, så vi körde förbi och såg några maskiner som låg i varvet.

Framme, installerade på hotellrummet, sög det i tarmarna. Ut på byn för lite mat och Engelsk Öl naturligtvis.



Väl på Duxford på Lördagsmorgonen gjordes en rundvandring i de olika delar och museum som finns på Duxford.
Tar ett rejält tag att gå igenom de byggnader och hangarer som finns, så det som inte hanns med
under Lördagen fick göras på Söndagen.

Det fanns hangarer med diverse flygplan, hangarer för pågående renoveringar, hangarer för Amerikanskt flyg på engelsk mark.
Olika flyghistoriska föreningar, intressegrupper för enskilda flygplan som renoverades, och försäljning av flyg- och krigs-relaterat
material trängdes i stånd på taxi-banorna.


 

 

Det kördes motorer i bänkar, visades pittoreska miljöer från den tiden, och så den helt oförglömliga vyn, flightlinen,
med en enorm mängd WW2-flygplan uppställda på fältet.
I Sverige är man mer van att vid uppvisning se EN Spitfire, EN mustang osv. Och en Stor eloge till dem som gör det möjligt att få se.
Men här... står det en Hel Rad av ex Spitfires.
Mäktigt.

Det märks tydligt att engelsmännens intresse för sin historia och WW2 är på en helt annan nivå än den är i Sverige,
där vi inte (lyckligtvis), varit så drabbade av kriget.



 

Det är med viss förundran man betänker att de som klev in i en Spitfire för första gången,
i slutet av kriget inte hade mer än 12h utbildning bakom sig.
Eller att åldern på männen i bombplanen var 18-19, och kaptenen 20-21.

B17 - "Sally B"

Escorterad Lancaster. Stor maskin.
 

 

 

Bilder specifikt Texan/Harvard från Duxford

FE695
Färdigrenoverad och flög under dagen på uppvisningen.

 

 

KF729

I taket på den "Amerikanska Hangaren"